Avtrykk i tre
Marianne Broch arbeider med et bredt spekter av naturmaterialer, men kommer alltid tilbake til tre i ulik form: fra tømmerstokker til nærmest ubearbeidede grener og tremasse. Tilnærmingen er nøktern og jordnær. Forankret i det daglige arbeid og livet i seg selv, leter kunstneren etter kjernen i alt, noe som er fast og uforanderlig. Form og tekstur er viktig i Brochs kunstnerskap. Treet er monumentalt og formbart på samme tid og gir endeløse muligheter. I arbeidene finnes klare referanser til skogbruk og norsk kulturarv, men hun trekker også paralleller til det menneskelige. Vandrestaven symboliserer den livsreisen vi alle foretar, sprekker og årringer i treverket speiler den på godt og vondt, den skjøre tremassen skisserer fragiliteten. På samme måte som hun prøver å trenge inn i treets materie, søker kunstneren å avdekke de ytre lag, søke etter kjernen og finne det sårbare mennesket bak masken. Å vandre i skog og fjell og sanke materialer er en viktig del av den kunstneriske prosessen. Likeledes det fysiske arbeidet med å forme treverket. Broch søker å omskape kjente opplevelser, naturfenomen og gjenstander til objekter som overskrider sin opprinnelse. Målet med uttrykket i møte med publikum er å få dem til å se ting på en ny måte: Samtidig som materialene tar med seg sin betydning fra skogen eller fra kulturarven, tas de ut av sin sammenheng for å uttrykke noe uventet. |